Önskemål
Ett alternativ är gemensamma Laddstolpar på parkering
4st kan vara 2 stolpar med 2 ladduttag på varje
Med Uttag Typ 2 (ej fast kabel)
1 och 3 fas upp till 22kW
Inbyggd energimätare
4G uppkoppling
Lastbalansering där föreningen ska kunna bestämma max uttag för alla fyra laddare tillsammans. Kunna ta betalt via en app (OCPP) p.s.s. som parkeringsappar. Pengar tas från bilägarens konto kopplat till appen och överförs till föreningens konto. Elleverantörens kWh pris just då med ett tillägg som bestäms av föreningen. Bilägaren ska i appen kunna se vilket kWh pris som gäller, laddningsstatus och få avisering när laddningen är klar med totala antalet kWh och kostnad.
Ett annat alternativ är individuella Laddboxar i garagen
Den el vi har räcker till max 3 samtidigt laddande bilar med 1 fas 10A (2 kW) i varje garagelänga. 2 kW ger 1 mils körning per timme laddning. Alla måste ges möjlighet att ha laddbox. Det kan bli svårt att få fram ström så att alla kan ladda samtidigt. Då behövs ett system där alla kan ansluta sig men inte garanterat få ström direkt. Systemet övervakar och när någon är färdigladdad eller uppnått minbehovet t.ex. 10kWh ges ström automatiskt till nästa bil i kö. En köhantering som bygger på anslutnings-tidpunkt. Så länge det finns en kö ges bara minbehovet t.ex. 10kWh. Den som blir bortkopplad efter t.ex. 10kWh läggs sist i kön. När alla inkopplade har fått minbehovet fortsätter laddning till färdigladdat.
Önskvärd elmatning till garagen är att alla under en natt ska kunna ladda för att klara pendlingsresor. Antag 5 mil = ca 10kWh. Garagelänga med 12 platser och huvudsäkring på 25A. Måste från dessa 25A räkna bort det som behövs för belysning och befintliga eluttag. Låt oss sätta det behovet till 10A per fas. Över till laddning av elbilar blir då 15A per fas vid Statisk lastbalansering. 12 timmar laddning ger 15 x 3 x 220 x 12 = 119 kWh fördelat på 12 platser med lastbalansering = ca 10 kWh per bil. Alla laddboxar behöver vara anslutna till alla 3 faser för att kunna välja den fas där det finns ledig kapacitet. Om det finns ström över i alla 3 faser finns möjlighet till 3-fas laddning. Med Dynamisk lastbalansering finns möjlighet utnyttja upp till 3x25A. Föreningen ska själv kunna växla mellan Statisk och Dynamisk lastbalansering.
För individuell debitering krävs energimätare godkänd för debiteringsmätning, OCPP protokoll och uppkoppling till samma molntjänst. Betalsystemet kan tillåtas vara enklare än för gemensamma laddstolpar. En månadsräkning i efterhand kan duga. Molntjänsten bör förutom kWh också leverera elleverantörens kWh pris vid laddningstillfället. Alternativt att föreningen själv kan läsa av trådlöst utan uppkoppling till internet.
Önskemål Lastbalansering
Be leverantören redovisa i en tabell hur deras lastbalansering fördelar ström
Med tänkt huvudsäkring 3 fas 16A
1 bil ansluten kan få upp till … A
2 bilar anslutna kan få upp till … A var
o.s.v. upp till 12 bilar anslutna
Finns fasbalansering. Finns köhantering, Finns kWh fördelning
Önskemål standardiserat Lastbalanserings protokoll.
Leverantörer har egna lösningar på Lastbalansering. Om vi inte monterar alla laddboxar direkt utan efter behov. Det som då kan hända när den siste vill montera laddbox om kanske 10 år att det då inte går att få tag på en laddbox som kan samarbeta med tidigare monterade. Eller att efter t.ex. 10 år någon laddbox går sönder och det går inte att få tag på en ny som kan samarbeta med tidigare monterade laddboxar. För debitering har man lyckats få till en standard nämligen OCPP.
Önskemål felhantering vid lastbalansering
Vid fel i Dynamisk lastbalansering ska det vara enkelt att gå över till Statisk lastbalansering helst automatiskt.
Vid fel i Statisk lastbalansering ska det vara enkelt att gå över till t.ex. 1 fas 6A för alla laddboxar helst automatiskt.