Förslag
Följande förslag måste kontrolleras av elfirma.
Matning till alla garage utom B är med jordkabel ytterdiamater 21 mm. Garage B har jordkabel ytterdiameter 17 mm. Jordkabel ytterdiameter 21 mm tyder på 16 mm² ledare och skulle då klara 63 A.
För att klara laddboxar men inte samtidigt värmefläktar.
1. Behöver separera garagelänga D från E och F. Låt E och F få befintlig 63A matning. Lägg till nytt abonnemang med 63A till D längan genom att dra kabel från elskåpet till D28 ca 2m.
2. Behöver öka matning till C och B från 25A till 63A. Befintlig kabel borde klara det.
3. I alla garagelängor dra ny 3 fas 6mm² kabel på insidan ovanför portarna med en kopplingsdosa vid varje garageplats. Från denna kopplingsdosa kan laddbox anslutas med placering mellan garageportarna. Alla i en lastbalanseringsgrupp (=garagelänga) måste ha laddbox av samma typ för att lastbalansering ska fungera.
El abonnemang
Vi har idag abonnemang för 3 el-anläggningar för att mata garagelängorna. 25A, 25A och 63A med abonnemangskostnad 5496kr + 5496kr + 14592kr/år. Föreslagen ändring skulle innebära 5496kr + 14592kr + 14592kr + 14592kr/år. Det ger en ändring från totalt 25584kr/år till 49272kr/år. Vilket motsvarar per garageplats ändring från 284kr till 547kr/år + moms. Till detta tillkommer förbrukning.
Alternativ 1: Statisk Lastbalansering mot 3x15A som inte kräver någon effektvakt vid 25A säkringarna eller Dynamisk Lastbalansering med möjlighet till upp till 3x25A men som kräver effektvakt vid 25A säkringarna. Varje garagelänga blir en egen lastbalanseringsgrupp. Garagelänga D blir uppdelad i två oberoende lastbalanseringsgrupper.
Alt 2: Ändra 10A till 6A. Statisk lastbalansering mot 25-6=19A eller Dynamisk lastbalansering upp till 25A
Alt 3: Ändra 25A till 35A. Statisk lastbalansering mot (63-10-10)/2=21A eller Dynamisk lastbalansering upp till 31A
Alt 4: Ändra 10A till 6A och 25A till 35A. Statisk lastbalansering mot (63-6-6)/2=25A eller Dynamisk lastbalansering upp till 31A
Statisk lastbalansering är en mer robust/driftsäker lösning än Dynamisk lastbalansering.
Kabelarea för säkringar:
10A kräver minst 1,5 mm², 16A minst 2,5 mm², 20A minst 4 mm², 25A minst 6 mm², 35A minst 10 mm², 63A minst 16 mm²
Jordkabel diameter för kabelarea:
Kabelarea 6 mm² ger jordkabeldiameter ca 14mm, 10 mm² ca 17mm och 16 mm² ca 20mm
Underhåll
Begränsa lastbalanseringsgrupper till garagelänga. Ett fel drabbar då bara en garagelänga. Om en laddbox behöver bytas ut och det inte går att få tag på samma typ är det bara den garagelängan där alla behöver bytas till annan typ. De fortfarande fungerande kan blir reservdelar till övriga garagelängor.
Vid fel i Dynamisk lastbalansering ska det vara enkelt att gå över till Statisk lastbalansering.
Vid fel i Statisk lastbalansering ska det vara enkelt att gå över till 1 fas 6A för alla laddboxar.
Den tekniskt enklaste och därmed mest robusta lösningen är
1 fas 6A till alla garageplatser, ingen lastbalansering. Dessa 6A kan användas till motorvärmare, laddbox eller annat. Den elmätare som sitter i laddboxen mäter endas förbrukning i laddbox och inte förbrukning till t.ex. motorvärmare. Individuella elmätare mäter all elförbrukning och kan avläses trådlöst på samma sätt som vattenmätarna. Alla kan välja den laddbox de vill ingen samordning behövs. Laddbox som inte behöver klara lastbalansering eller ha energimätare. Ingen kommunikation mellan laddboxarna behövs som kan krångla och därmed kräva serviceavtal. 6A räcker till 6*220*12= 16kWh under en natt på 12 timmar vilket motsvarar 8 mils körning. Huvudmatning 3 fas 63A räcker till 30 samtidigt laddande bilar med 1 fas 6A var.
Nackdelen är att man inte utnyttjar matningen till garagen maximalt vid tillfällen då alla inte laddar. En annan fråga är hur ansluta garageport öppnare.
Avtalsblankett ABT06
Inloggning som Samrådsgrupp Mer Förslag